Vad är det
för skillnad mellan vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk? Varför är det
viktigt att kunna skolspråket?
”Det är
genom språket vi kommunicerar med andra och lär oss ny kunskap och det är genom
språket som vi visar vad vi lärt oss. /…/ Det är också genom språket som vi
lärare gör våra bedömningar. Så som kunskapskraven är formulerade så är det
genom olika språkliga uttrycksformer som att beskriva, resonera eller föra
samtal som eleverna ska visa att de har utvecklat de kunskaper och förmågor som
läroplanen kräver.” så inleds filmen Språk- och kunskapsutvecklande arbete -
idrott och hälsa som är den andra av den här delens filmer. Det är Anna Kaya
som säger detta och i filmen får vi följa med till en idrottssal och ta del av
exempel på språkutvecklande arbete där.
Se/lyssna
Skolspråketkräver stöttning, Monica Axelsson, docent i tvåspråkighetsforskning, förklarar
skillnaden mellan vardagsspråk och skolspråk, UR skola, 8:56
Språk- ochkunskapsutvecklande arbete - idrott och hälsa, Skolverket, 13:44
Att snickra ett språk, UR Didaktorn avsnitt 24 (pod), 15:00
Monica
Axelsson pratar i filmen Skolspråket kräver stöttning om Cirkelmodellen.
Cirkelmodellen är utvecklad för arbete med teoretiska ämnen, men kan med en
viss omarbetning och flexibilitet i stegen användas även för praktiskt
estetiska ämnen. För att det ska fungera behöver vi tänka på text i en vidare
tolkning än text som skrift och tal. För våra praktiskt estetiska ämnen är
alltid praktik kopplad till språkliga aktiviteter.
Cirkelmodellens faser
|
Hur cirkelmodellen kan tolkas för
de praktiskt-estetiska ämnena
|
1. Bygga
upp kunskap om ämnesområdet
|
Presentera
målen för arbetsområdet (ämnesmål och språkliga mål), skapa förståelse för
dem, exempelvis någon form av redovisning (idrott:
värdera en aktivitet, musik: kommunicera egna musikaliska tankar och idéer,
slöjd: välja och motivera tillvägagångssätt, bild: analysera historiska och
samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner)
Presentera
arbetsområdet och hur det hänger ihop med målen.
Introducera
praktiskt-estetiska aktiviteter genom instruktion och genom att visa. I detta
uppmärksammas ord och begrepp.
|
2.
Studera texter inom genren för att få förebilder
|
Samtal om
de aktiviteter vi gjort, uppmärksamma moment, ord och uttryck. Genomför korta
språkstöttningsaktiviteter. Visa på typiska drag, någon form av modelltext
eller stödpunkter för en redovisning.
Låta
elever visa/öva för varandra i mindre grupper.
|
3. Skriva
en gemensam text
|
Skapa en
gemensam redovisning baserat på den gemensamma aktiviteten, målen och med hjälp
av stöttningen ni arbetat med. Observera att redovisningen med fördel kan
vara muntlig. Den kan sparas genom en enkel filminspelning eller
röstinspelning.
|
4. Skriva
en individuell text
med
fördel kan du låta eleverna skriva i grupp innan de skriver individuellt
|
Låt
eleverna skapa en redovisning i grupp baserat på den gemensamma aktiviteten,
målen och med hjälp av stöttningen ni arbetat med.
Låt eleverna
skapa en redovisning individuellt baserat på den gemensamma aktiviteten,
målen och med hjälp av stöttningen ni arbetat med.
|
Tänk på att
cirkelmodellen är mer av en spiral än en enskild cirkel. Eleverna behöver
oftast flera varv av cirkelmodellen för att behärska språket.
Reflektera
- Hur kan vi i våra ämnen ge eleverna möjligheter att utveckla skolspråk och ämnesspråk?
- Det är genom språket vi visar vad vi inte förstått och vad vi behöver för stöttning. Vad ger vi för utrymme för det?
- "Börja med verben" tipsar Emmy-Linda i poden Att snickra ett språk. Hur kan du göra det i ditt ämne?
- Snickeriläraren Kennet Gonzalez berättar i poden Att snickra ett språk hur han "tvingar" eleverna att prata mer med varandra när de arbetar. Hur kan man göra det? Hur gör du det? Vad fungerar bra?
- Praktiskt-estetiska aktiviteter är inte alltid så konkreta och det kan göra att det är svårt att återberätta, förklara. Vilka ord och begrepp, metaforer är aktuella i det arbetsområde du arbetar med dina elever med just nu? Hur kan eleverna träna på att sätta ord på det de gör, känner och upplever i de praktiskt- estetiska ämnena? Vilka övningar har du testat och tyckt fungerat?
- Fick du andra tankar, frågor när du såg filmerna? Skriv ner och ta med till träff 3.
Aktivitet
Monica
Axelsson pratar om Cirkelmodellen
i filmen Skolspråket kräver stöttning. Cirkelmodellen har fyra faser: 1. Bygga
upp kunskap om ämnesområdet, 2. Studera texter inom genren för att få
förebilder, 3. Skriva en gemensam text och 4. Skriva en individuell text.
Förbereda och
genomför ett mindre arbetsområde där fas 1-3 i cirkelmodellen kommer med.
Tips! Aktivitet
i liten grupp passar bra för fas 2 och 3 i cirkelmodellen. I filmen Språk i
alla ämnen, del 1 (del 2 i Prestspråklyftet) talar forskaren Anne Palmér om smågruppsamtal och lärande.
Hur skulle du kunna arrangera tillfällen för smågruppsamtal i din undervisning?
Planera in ett smågruppsamtal med en så livlig interaktion som möjligt som en
del av en lektion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar